Rotisser Steel – Stiligt och hållbart stål i köket

Rotisser-seriens belagda stekpannor och grytor har till både utseende och bruksegenskaper varit en av Hackmans mest överlägsna produkter. Nu kompletteras Rotissers högklassiga sortiment med efterfrågade grytor i stål. De för induktionsspisar optimerade tysta och effektiva,Rotisser Steel-produkterna är senaste nytt inom grytvärlden.

Den höga kvalitén är en kombination av stil och användarvänlighet

Arni Aromaa och Sauli Suomela på Pentagon Design ansvarar för formgivningen av Rotisser Steel-produkterna, som fortsätter på samma omtyckta linje som tidigare Rotisser-produkter.
–Att designa en produktserie helt i stål vid sidan av de belagda Rotisser-produkterna kändes först en smula utmanande, men provexemplaren kändes snabbt naturliga och passade bra ihop med de ursprungliga Rotisser-produkterna, berättar Sauli Suomela.
– Vi ville ge stålprodukterna en något mjukare och lättare karaktär än de belagda produkterna, men ändå bevara det uppenbara sambandet med de ”ursprungliga” Rotisser-produkterna, t.ex. i utformningen av öron och lockhandtag.
Rotisser Steel tillverkas av hållbart 18/10-stål med de bästa bruksegenskaperna. Även grytornas öron och handtag är av rostfritt gjutstål vilket möjliggör ugnsanvändning av produkterna (max 250 °C). Rotisser Steel-seriens produkter har en mycket effektiv och tyst induktionsbotten med fem olika skikt som garanterar ett perfekt kokresultat. Produkterna har designats speciellt för induktionsspisar, men fungerar också utmärkt på andra typer av spisar.
Måttskalan inuti produkterna underlättar matlagningen, liksom ånghålen i stållocken. I sortimentet finns förutom en 1,5 liters kastrull också fyra grytor i de populäraste storlekarna, från en 2,5 liters gryta upp till en 6 liters gryta för en större familj. Rotisser Steel-produkterna tål maskindisk och tillverkas i Finland på fabriken i Sorsakoski. Hela Rotisser-sortimentet innehåller nu vackert formgivna och mycket användarvänliga produkter, med och utan beläggning, för all slags matlagning.

Bruksanvisning på undersidan

Hackman går så småningom över till att märka botten på grytor och pannor med produktseriens namn och bruksanvisningssymboler. Symbolerna visar vilken serie de tillhör samt om produkten lämpar sig för keramisk spis, vanlig elspis, gasspis och/eller induktionsspis. Vidare visar symbolerna om produkten tål ugn och/eller maskindisk.

Produktuppgifter och rekommenderat konsumentpris:

Såskastrull, 1,5 l     729 kr
Gryta, 2,5 l            779 kr
Gryta 3,0 l            829 kr
Gryta 4,0 l            879 kr
Gryta 6,0 l            1069 kr

Finns i butik från och med den 16.4.2012

För ytterligare information kontakta gärna:

Ulrika Görefält
PR-manager
e-post: ulrika.gorefalt@fiskars.com
eller mobil 0708-270553

Fiskars Sweden är en del av Internationella Fiskars Group med en produktportfölj innehållande varumärken såsom Arabia, Fiskars, Hackman, Iittala, Rörstrand, Höganäs Keramik mfl.