Matlagning med lättare grepp

Med Handy, den nya serien med kok- och stekkärl från Hackman har vi lagt särskild stor vikt vid att göra produkterna lätta, användarvänliga och ergonomiska för daglig matlagning. Den nya serien möter behovet hos konsumenten av lätthanterade köksprodukter, utan att göra avkall på äkta kvalité och matglädje.

Handyserien har formgetts av den internationellt erkända industridesignern Jacob Leth-Espensen i samarbete med Hackmans produkt-utvecklingsteam.

– Konceptet bakom Handy bygger på önskemål från våra kunder som efterfrågat lättare och mer lätthanterliga kok- och stekkärl. Vår ambition var att kombinera kvalitet och snygg design med funktionalitet. Samtidigt strävade vi efter att optimera produktens balans och handtagets ergonomiska utformning, säger produktchefen Janina Ollberg om bakgrunden till den nya matlagningskollektionen.

Stadigt grepp enligt konsument-test

Stekpannan i Handyserien känns betydligt lättare att hålla i jämfört med andra stekpannor. Du kan med lätthet kunna använda produkterna med bara en hand men ändå ha ett stadigt grepp. Bakom lättheten ligger dock en avancerad utformning. Noggranna prototyper har tagits fram, som funktionstestats utifrån form, storlek och ergonomi.

– Produkterna testades sedan av människor i olika åldrar och storlekar. När den lättare serien med kok- och stek-kärl skapades lyssnade vi dessutom på vad personerna som testade handtagsprototyperna tyckte samt på konsumenternas åsikter om andra pannor och grytor, säger Jacob Leth-Espensen.

Handyserien består av 13 produkter; från mindre stekpannor till större grytor. Produkterna är tillverkade i aluminium och rostfritt stål och passar i alla slags kök. De produkter som tillverkats i rostfritt stål är särskilt anpassade för keramikhällar men kan även användas på andra spisar. Handtagen på stekpannorna i Handyserien är tillverkade i bakelit som inte blir varmt i första taget. En lätt panna är enklare att använda och göra ren och blir dessutom fortare varm.

För ytterligare information kontakta:
Martina Hansson
PR-manager
e-post: martina.hansson@fiskars.com
eller mobil 076-721 76 29
www.hackman.se

Fiskars är en ledande global leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Koncernen har en stark port-följ av ansedda internationella varumärken, inklusive Fiskars, Iittala och Gerber. Fiskars grundades år 1649 och är Finlands äldsta företag. Koncernens aktier är föremål för handel på NASDAQ OMX Helsinki. Fiskars omsättning år 2011 var 743 milj. euro och företaget har cirka 3 400 anställda i över 20 länder. www.fiskarsgroup.com