Återvunnen återvinningskampanj med Hackman

Hackman är Nordens största och mest välkända varumärke inom kok- och stekkärl. Men som man brukar säga; är man stor måste man vara snäll, och på Hackman ser vi allvarligt på vårt sociala ansvar. För 10 år sedan påbörjades en kampanj i Finland för att uppmärksamma konsumenterna om vår strävan om energibesparing och återvinning. Förra året tog vi kampanjen till Sverige. Nu är det dags igen.

Stekpanna som rabattkupong

Visste du att om man samlar alla Hackman stekpannor och grytor är 70 % av materialet återvunnet material? Detta är viktigt för oss. Att ta ansvar för för vår produktion. Att tillvarata material från avfall. Att inte slösa på våra tillgångar, när det går att återanvända. Kampanjen går ut på att konsumenten kan lämna in sin gamla stekpanna, vilket märke som helst, och få 25% rabatt på valfri Hackmanprodukt. Den gamla stekpannan fungerar således som en rabattkupong, men med ett medföljt mervärde då materialet tas hand om och återvinns i nya produktioner. Samarbetet sker tillsammans med Stena – inovative recycling, som hjälper oss samla ihop produkerna från butiken. I Sverige pågår kampanjen från vecka 8-13 i utvalda butiker runt om i landet.

500 ton återvunnet

Under tio år som kampanjen har pågått i Norden har vi gemensamt samlat in över 500 ton stekpannor, grytor och bestik för återvinning. Denna mängd metall ger mer än en miljon nya treliters kastruller och 8,5 miljoner skedar. Det är fantastiska siffror som vi är mycket stolta över. Men mycket vill ha mer. Samtidigt som vi levererar fantastisk teknik och bidrar till matglädje vill vi fortsätta göra konsumenter medvetna om vilka produkter de köper och hur de är producerade. En av våra värde-ringar är together stronger, och tillsammans med våra konsumenters hjälp ser vi fram emot att fortsätta vårt viktiga arbete – på lång sikt.

För ytterligare information kontakta:

Martina Hansson PR-manager
e-post: martina.hansson@fiskars.com
eller mobil 076-721 76 29

PDF